A BYD részvényei esnek, mivel a profitcsökkenés nyomást gyakorol az elektromos járműgyártó óriásra
2025.11.25
Az elemzők elsősorban a 2026-os modellek bevezetése előtti készletcsökkentési erőfeszítéseknek tulajdonítják az értékesítés lassulását.
A BYD részvényei november elejétől zuhanni kezdtek, miután az autógyártó a harmadik negyedéves nettó nyereség és bevétel csökkenéséről számolt be, ami
elmaradt az elemzői várakozásoktól, és a gyártó kiemelte, hogy még az elektromos jármű (EV) óriás sem lehet immunis a világ legnagyobb autóipari piacán zajló brutális versenyre.
A vállalat hongkongi tőzsdén jegyzett részvényei
a hónap elején egyetlen nap alatt 6,4 százalékot estek, amikor a negyedéves nettó nyereség 33 százalékkal, 7,8 milliárd jüanra (1 milliárd USA dollár) csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A szeptember 30-án véget ért három hónapos időszakban a teljes bevétel mintegy 3 százalékkal, 195 milliárd jüanra csökkent, ami elmaradt az elemzők 216 milliárd jüanos becslésétől.
„
Semleges vagy enyhén negatív, térdreflexből fakadó részvényreakciót várunk a gyenge harmadik negyedévi eredményekre.” –
mondták a Morgan Stanley elemzői, köztük Tim Hsiao egy jegyzetben. A BYD járműegység-nyeresége 6100 jüan volt a negyedévben, ami a Morgan Stanley 6500 jüanos becslése alatt van, annak ellenére, hogy az előző negyedévhez képest fellendülés történt.
A sencseni székhelyű vállalat küzd azért, hogy megőrizze dominanciáját a kínai hazai piacán, ahol az elhúzódó árháború a kormány aggodalmát váltotta ki azzal kapcsolatban, hogy a kegyetlen verseny károsíthatja a termékminőséget. A BYD kihívásai akkor váltak nyilvánvalóvá, amikor a második negyedévi nyereség sokkoló, 30 százalékos visszaeséséről számoltak be, és az elektromos járműgyártó továbbra is küzd az eladások stagnálásával, aminek következtében szeptemberben elvesztették a „
Kína legkelendőbb autógyártója” címet az állami tulajdonú
SAIC Motorral szemben.
A BYD 1,2 millió új energiával hajtott járművet szállított le a harmadik negyedévben, beleértve a tisztán elektromos modelleket és a plug-in hibrideket is, ami 1,8 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A riválisok, a
Geely Automobile Holdings és a
Chongqing Changan Automobile Co. 96, illetve 84 százalékos értékesítési növekedésről számoltak be.
A BYD korábban 16 százalékkal, 4,6 millió darabra csökkentette 2025-ös értékesítési célját a médiajelentések szerint.
Az autógyártó bruttó árrése a három hónap alatt 17,6 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 21,9 százalékról, bár a második negyedévben 16,3 százalékról emelkedett. Ez azt a nyomást jelzi, amely a BYD-re nehezedik a hosszan tartó diszkontálási időszak miatt, amely
a kínai elektromos járműpiacon való gyors felemelkedését alapozta meg, de Peking vizsgálatot is kiváltott.
Egyes elemzők azonban a negyedéves árrések javulását pozitív jelnek tekintik a BYD számára. A vállalat „
a további javulás útján halad” –
mondta Yuqian Ding, a HSBC elemzője egy jelentésben. A negyedik negyedévben „a mennyiség, a haszonkulcs és a nyereség fokozatos javulására” számít, amelyet a csúcsszezonban fellendülő kereslet, a jobb termékmix és az üzemi tőkeáttétel vezérel.
„
A közelgő platformfrissítésekkel és az erős külföldi terjeszkedéssel úgy látjuk, hogy a BYD jó helyzetben van ahhoz, hogy visszanyerje a hazai piaci részesedését és felgyorsítsa a globális terjeszkedést.” –
mondta.
Az elemzők az értékesítés lassulását elsősorban a BYD azon erőfeszítéseinek tulajdonítják, hogy a 2026-os modellek bevezetése előtt csökkentse a készleteket. A Citigroup által korábban közzétett jegyzet szerint az autógyártó abszolút és relatív készletmutatói szeptemberben
havi összevetésben csökkentek.
„
A ’készletektől megszabadult’ BYD-t a piac ismét megszeretheti viszonylag defenzív árréstrendjeivel és a versenytársakkal szembeni költségelőnyös jellegével”, ha a vállalat exportmixe jelentősen javul 2026 első negyedévében.” –
mondták elemzők a közelmultban.
A BYD agresszív külföldi előrenyomulása egyre fontosabb pillére a vállalat növekedésének, tekintettel a hazai piacon tapasztalható kihívásokra. A tengerentúli értékesítés volumene 160 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, amit az európai és latin-amerikai kereslet táplált, a vállalat által korábban közzétett adatok szerint.
Hazai piacán a BYD is profitálhat az eladások potenciális fellendüléséből az év utolsó negyedévében, mivel Kína fokozatosan kivezeti a támogatásokat és az adókedvezményeket. Néhány helyi önkormányzat már le is állította azokat a programokat, amelyek elősegítették az elektromos járművek eladásainak növekedését.
Hosszabb távon azonban ezeknek a kedvezményeknek a megszüntetése, amelyek gyakran az árérzékeny vásárlókat célozták meg, azzal a kockázattal jár, hogy
visszafogják a vásárlási döntéseket, és nagyobb árnyomást háríthatnak vissza az autógyártókra és a kereskedőkre, arra kényszerítve őket, hogy vagy magasabb költségeket nyeljenek el, vagy nagyobb kedvezményeket alkalmazzanak a készletek mozgatása érdekében.
A BYD strukturális nehézségekkel is szembesül a kínai elektromos jármű szektorra gyakorolt fokozott tisztviselői ellenőrzés miatt. Az autóipar egy szélesebb körű involúcióellenes kampányba keveredett, mivel
Peking megpróbál véget vetni a régóta tartó és brutális árháborúnak, amely egyes cégeket a csőd szélére sodort. A kormányzati kampánynak azonban eddig úgy tűnik, hogy csak korlátozott hatása volt az autógyártókra.
A vállalat további beruházásokat hajt végre a kutatás-fejlesztésbe, ami hozzájárulhat a jövőbeli termékfrissítésekhez és a luxus
Yangwang és
Fangchengbao márkák alatti csúcskategóriás, magas haszonkulcsú modellek jövő évi felfutásához.
Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő BYD modellek közül:
Forrás: The Business Times / Bloomberg