A BYD megelőzte a Teslát az Egyesült Királyságban, és csökkentette az eladási lemaradásait Németországban

2025.11.15
A BYD előnyre tett szert a Teslával szemben az Egyesült Királyságban, és most fej-fej mellett halad az Elon Musk vezette vállalattal Németországban, vagyis kezdi átvenni a vezetést Európa két legnagyobb elektromos jármű piacán.



A kínai BYD autógyártó folytatja töretlen globális terjeszkedését. 2025 szeptemberében a vállalat eladásai az Európai Unióban (EU) 272 százalékkal nőttek. Ezzel szemben a Tesla eladásai 10,5 százalékkal csökkentek. Ez az adat az Európai Gépjárműgyártók Szövetségétől származik. Az éles ellentét azt mutatja, hogy a BYD árképzési stratégiája hogyan alakítja át az elektromos jármű piacot, és hogyan kényszeríti a globális versenytársakat a reagálásra.



Az energiaárak növelik a piaci nyereséget

Egy év alatt a BYD EU-s piaci részesedése 0,4%-ról 1,5%-ra nőtt. A vállalat szeptemberben 13 221 járművet adott el, szemben a Tesla 25 656 számaival. A BYD négy egymást követő negyedévben is felülmúlta a Tesla eladásait a globális akkumulátoros elektromos járművek terén. 2025 harmadik negyedévében körülbelül 388 ezer darabbal vezet.

Az Egyesült Királyságban a BYD Dolphin Surf modelljének induló ára 18 650 font, ami kevesebb, mint a fele egy Tesla Model 3 árának, amely jelenleg körülbelül 39 ezer font. Az árkülönbség megnyitotta az elektromos járművek piacát több fogyasztó előtt, és az eladásokat tízszeresére növelte éves szinten, elérve a 11 271 darabot 2025 szeptemberében.

Az elemzők szerint a BYD stratégiája hasonló a 2010-es évek okostelefon-boomjához. Akkoriban a kínai márkák globális piaci részesedést szereztek azáltal, hogy nagy teljesítményt kínáltak alacsonyabb áron. Ugyanez a minta rajzolódik ki az autóiparban is: a BYD ma Szingapúrban a legkelendőbb autómárka, közvetlenül a Toyotával és a Hyundaival versenyezve.

A titkos recept: Vertikális integráció nagy léptékben

A BYD járműalkatrészeinek körülbelül 75-80%-át belsőleg gyártja. Akkumulátorokat, motorokat, félvezetőket és még saját autóplatformokat is gyárt. Ez a vertikális integrációs szint három fő előnyt biztosít a BYD-nek:

- Alacsonyabb költségek a külső beszállítók elkerülésével.
- Az ellátási lánc ellenőrzése, ami csökkenti az anyaghiányból eredő kockázatokat.
- Gyorsabb innováció az akkumulátor- és energiarendszerekben.


Ennek középpontjában a BYD Blade akkumulátora áll, egy lítium-vas-foszfát (LFP) kialakítás, amely biztonságáról és tartósságáról ismert. Költségelőnye körülbelül 10 euró/kWh a sok versenytárs által használt nikkel-kobalt akkumulátorokhoz képest.

Az új, második generációs Blade akkumulátor 2025 végén kerül forgalomba. 200 Wh/kg energiasűrűséget céloz meg. Mindössze öt perc töltéssel 400 kilométeres hatótávolságot biztosít.

A BYD és mások töltési ideje

A BYD lítiumbányászati jogokat is szerzett az ellátás biztosítása érdekében. Emellett ők üzemeltetik a világ legnagyobb autószállító hajóját, amely egyszerre 9200 járművet képes szállítani. Ez az ellenőrzés segít a vállalatnak alacsonyan tartani az árakat. A profitmarzsok is az iparági átlag felett maradnak.

Kereskedelmi akadályok és globális nehézségek

Erős teljesítménye mögött a BYD továbbra is kihívásokkal néz szembe külföldön. Az Európai Unió 2024-ben 45,3%-os dömpingellenes vámokat vezetett be a kínai elektromos autókra. Azt állították, hogy az állami támogatások tisztességtelen előnyöket biztosítanak. Az Egyesült Államokban a 25%-os vámok és a szigorú származási szabályok távol tartják a kínai autógyártókat a piactól.

Ezen akadályok kezelése érdekében a BYD helyi gyárakat épít. A 2025 végére megnyíló magyarországi üzeme évi 800 ezer darabos kapacitással rendelkezik majd, és közvetlenül képes lesz majd ellátni az európai piacokat.

Még a helyi gyártás mellett is a BYD-nek a járművek árait körülbelül háromszorosára kell szabnia a kínai árakhoz képest. Ez azért szükséges, hogy versenyképes maradjon Európában, ahol a munkaerő- és logisztikai költségek sokkal magasabbak.

A vállalat belföldön is lassabb növekedéssel néz szembe. 2025 szeptemberében a BYD 393 060 járművet szállított ki, ami csökkenést jelent az egy évvel korábbi 419 ezerhez képest – ez volt az első havi visszaesés évek óta.

Az elemzők ezt a hazai piac telítettségével és az olyan versenytársak, mint a NIO, az Xpeng és a Geely erősebb versenyével hozzák összefüggésbe. Ennek ellensúlyozására a BYD felgyorsítja a globális terjeszkedést: a 2025 első negyedévében elért 1 millió darabos eladásából 200 ezer a tengerentúli piacokról származott.

Elektromos jármű piaci kilátások: A kereslet továbbra is gyorsul

Az elektromos járművek eladásai világszerte továbbra is emelkednek. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint a globális elektromos járműeladások 2025-re elérik a 17 millió darabot, szemben a 2024-es körülbelül 14 millió darabbal. Az elektromos járművek 2030-ra az új autóeladások 45%-át tehetik ki, az alacsonyabb akkumulátorköltségek és a szigorúbb klímapolitikák hatására.

Elektromos járművek értékesítési részesedése régiónként 2030 IEA

Az akkumulátorcsomagok átlagos ára 2022-ben 151 USD/kWh-ról 2025-re körülbelül 110 USD/kWh-ra csökkent. 2030-ra akár 80 USD alá is eshet. Ezáltal az elektromos járművek olcsóbbak, mint sok benzinüzemű autó.

A BYD ellátási láncának erős ellenőrzése jó pozícióban van ahhoz, hogy profitáljon ezekből a trendekből. A megfizethető elektromos és plug-in hibrid modellek biztosítására irányuló stratégiája lehetővé teszi számára, hogy alkalmazkodjon, ahogy a piacok eltérő sebességgel haladnak a teljes villamosítás felé.

A kínai autógyártó 2025-ben megelőzte a Teslát a globális tisztán elektromos járművek eladásaiban. Januártól szeptemberig a BYD körülbelül 1,61 millió darabot adott el. Ez 388 ezer darabbal több, mint a Tesla 1,22 millió darabja. A BYD várhatóan meghaladja a 2 milliós eladásokat 2025-ben, míg a Teslának 50%-os növekedésre van szüksége a negyedik negyedévben, hogy elérje ezt a mérföldkövet.



A BYD pénzügyi motorja továbbra is dübörög

2024-ben a BYD 777 milliárd jüan (107 milliárd USD) bevételt produkált, ami körülbelül 43%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A nettó nyereség nagyjából 30 milliárd jüanra (4 milliárd USD) nőtt. A haszonkulcsok javultak a belső akkumulátorgyártásnak és az ázsiai és európai folyamatos keresletnek köszönhetően.

A BYD részvényei tükrözték ezt a növekedést, de továbbra is érzékenyek a politikai hírekre és a kereskedelmi fejleményekre. Az elemzők megjegyzik, hogy még a kis tarifaváltozások vagy az árfolyam-ingadozások is gyorsan befolyásolhatják a részvényárfolyamot.

A vállalat globális elektromos járműpiaci vezető szerepe és diverzifikált termékkínálata – amely személygépkocsikat, buszokat és teherautókat is felölel – hosszú távú rugalmasságot kínál.

A BYD részvényárfolyama BYDDY - Forrás: Yahoo Finance

Technológia és jövőbeli stratégia

A BYD továbbra is befektet a következő generációs akkumulátorokba és a szilárdtest kémiába. Emellett bővíti plug-in hibrid (DM-i) modelljeit is, amelyek jelenleg a belföldi értékesítés közel felét teszik ki. Ezek a hibridek kisebb akkumulátorokat használnak, de nagyon magas üzemanyag-hatékonyságot biztosítanak, így vonzóak azok számára a fogyasztóknak, akik még nem állnak készen a teljes körű elektromos járművekre.

A vállalat a szoftverekre és az önvezető rendszerekre összpontosít. Céljuk, hogy olyan mesterséges intelligencia funkciókat adjanak hozzá, amelyek versenyképesek a nyugati autógyártókkal. Az ázsiai és európai fuvarmegosztó cégekkel kötött partnerségei új bevételi forrásokat nyithatnak meg az elektromos mobilitási szolgáltatásokban.

Mi a következő lépés a BYD – és az iparág – számára?

- A tarifák hatásai Európában és a lehetséges amerikai politikai változások.
- Akkumulátorköltségek trendjei, amelyek befolyásolják a haszonkulcsokat.
- Belföldi verseny Kínában, különösen a középáras elektromos járművek szegmensében.
- Árfolyammozgások, amelyek befolyásolják az exportárakat.
- Rövid távú kockázatok léteznek, de a BYD kiemelkedik az elektromos járművek piacán.
- Vertikális integrációja, költségvezető szerepe és globális jelenléte növeli erejét.

A BYD gyors felemelkedése az autóipar globális változását tükrözi. A vállalat ötvözte az alacsony árakat, a saját technológiát és a globális elérhetőséget. Ez a keverék arra késztette a befutott márkákat, hogy újragondolják stratégiájukat. A kereskedelmi akadályok ellenére is jó úton halad a termelés bővítése, új gyárak nyitása, valamint a Teslával és a hagyományos autógyártókkal való világméretű verseny felé.



Ha a jelenlegi növekedési trendek folytatódnak, a BYD 2026-ra évente több mint 5 millió járművet szállíthat ki. Az export ennek az összegnek egyre nagyobb részét fogja kitenni. A befektetők számára a vállalat egyszerre jelent lehetőséget és volatilitást – az elektromos járművek piacának vezetője, amely a költségek, a méretek és az innováció határait feszegeti a teljesen elektromos jövő felé irányuló versenyben.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő BYD modellek közül:


Forrás: AutoNews / CarbonCredits
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk